The Relationship Between Activities Using Learning Media to Read Fluently and Speaking Ability in Early Age Children
Main Article Content
Abstract
The aim of this research is to determine the reality of media usage activities for reading fluency in Group B RA Persis 180 Miftahul Jannah Andir Bandung City, the reality of early childhood speaking abilities in Group B RA Persis 180 Miftahul Jannah Andir Bandung City, and the relationship between media use activities learning to read fluently with speaking skills for early childhood in Group B RA Persis 180 Miftahul Jannah Andir Bandung City. This research uses quantitative correlational methods. The subjects in this study were 15 children in Group B RA Exactly 180 Miftahul Jannah Andir Bandung City. Data collection techniques were carried out using observation sheets. The research results were processed using partial analysis of items per indicator, normality test, linear regression test, correlation and determination coefficients, hypothesis testing. The results of the research show that the activity of using learning media for reading fluency with results (83.24) and the speaking ability of young children with results (83.65) are in the very good category. The relationship between the activity of using learning media for reading fluency and the speaking ability of young children in Group B RA Persis 180 Miftahul Jannah Andir Bandung City can be seen from the results of the correlation coefficient which produces a value of 0.59 indicating a fairly strong/medium level of relationship.
Article Details
References
Afrianti Yulia, W. (2020). Penggunaan Media Busy Book Untuk Menstmulasi Kemampuan Membaca Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1156-1163.
Albert, D. Y. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Masalah Siswa Sekolah Dasar Manokwari Papua Barat. Jurnal Papeda:, 2(1).
Ambara, D. P. (2014). Asesmen Anak Usia Dini. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Arief, S. d. (2009). Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Perss.
Cahyati, A. (2020). Pengembangan Aspek Bahasa Melalui Daring Selama Masa Pandemi Covid 19 Di Ra Nurul Huda. Jurnal Pendidikan Islam, 1-17.
Depdiknas. (2007). Persiapam Membaca dan Menulis Permulaan Melalui Permainan. Jakarta.
Fadhillah, F. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Rendah. Yogyakarta: Samudra Biru.
Hamzah, N. L. (2011). Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasan, M. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Media Group.
Hurlock. (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.
Jazuli. (2014). Cara praktis Belajar Membaca Untuk Anak-anak 4-6 Tahun. Jakarta: PT. Kawan Pustaka.
Karo-Karo, R. d. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. Jurnal FITK UIN-SU Medan, 7(1).
M, U. (2019). Penggunaan Buku Lancar Membaca Menulis Indah (LMMI) Dalam Praktik Membaca Suku Kata Kelompok A Di Taman Kanak –kanak Mi’atul Hasanah Sidoarjo. Surabaya: Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. UIN Sunan Ampel: Surabaya.
M.Molenda, A. J. (2008). Educational Technology: A Definition with Commentary. New York: New York: Routledge.
Madyawati. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Prenada group.
Mahmudhatus. (2018). Analisis Perkembangan Memahami Bahasa Pada Anak Usia 5 –6 Tahun Di TK Islam Al – Banin Makasar. Makasar: Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. UIN Alauddin Makassar.
Mauziah, R. K. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok B di TK Alam Pelangi Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 3(2).
Munir. (2012). Pembelajaran Jarak Jauh. Bandung : Alfabeta.
Nasution. (2008). Asas-asa Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Nasution, N. K. (2022). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini sesuai dengan Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak si RA Ar – Rahman Yogyakarta. ” Journal of Early Childhood and Character Education.
Nurmala, L. E. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi. 4(1), 1-10.
Pito, A. H. (2018). Media Pembelajaran Dalam perspektif Al-Quran. Andragogi Jurnal Diklat Tekni, 6(2), 97-118.
Putri, A. A. (2018). Studi Tentang Kemampuan Berbicara Anak Usia 4-5 Tahun di TK Pertiwi Dwp Setda Provinsi Riau. D Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2).
R, L. (2020). Efektivitas Buku Lancar Membaca Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok B di TK Al – Furqon Surabaya. Surabaya: Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. UIN Sunan Ampel.
Rahim, F. (2007). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Ramli, M. (2012). Media dan Teknologi pembelajaran. Banjarmasin: IAIN Antasari Press.
Sajawandi, R. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Buku ”Membaca Itu Mengasyikkan” Di Tk Plus Al Burhan Kecamatan Buaran Kabupaten Pekalongan. Tematik: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2).
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunaryanto, M. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 5 – 6 Tahun Dengan Media Poster Di TK ABA Wonotingal Poncosari Srandakan Bantul Yogyakarta. Yogyakarta: Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.
Supriyah. (2019). Media Pembelajaran Dalam proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 470-477.
Syah, M. (2013). Psikologi Pendidikan. Bandung : Rosda Karya.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-116.
Tarigan, H. (2008). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Ulfah, S. &. (2013). Konsep Dasar PAUD. Bandung: Rosda Karya.
Wiyani, D. N. (2020). Pengembangan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Membaca Nyaring. Jurnal Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 60-77.
Yulia Agustina, I. P. (2017). Optimalisasi Media Permainan Kartu Abaca untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Dini pada Kelompok B TK Alhasaniyah Nwjenggik. (Jurnal Golden Age Universitas:Hamzanwadi, 2(2).